Friday, October 14, 2005

Hi ha dies que, no en sé el motiu, aconseguesc llevar-me les ulleres del donar les coses per descomptat; aquests dies, que en són ben pocs, m'agraden i em meravellen, i em fan caut i alhora orgullós de pertànyer a una gran civilització, la que ha fet possible això mateix: que les ulleres de la cotidianeïtat no ens deixin veure com és d'anormal que el meu fill sigui ara mateix a escola, on uns estranys se'n cuiden i l'eduquen; que surti aigua de l'aixeta i que la pugui beure; que obri la gelera i que estigui plena; que si perd la feina o em pos malalt sàpiga que no em trobaré desemparat.

Es tan extraordinari, tot això, tan històricament excepcional, que podríem i deuríem pensar, o saber, que no és l'estat natural de les coses; que la veritat no està en l'ordre, sinó en el caos; no en l'abundància, sinó en la misèria; no en la pau, sinó en la guerra. Que, com diu la lletra petita, rendibilitats passades no garanteixen rendibilitats futures, i que, per tant, més ens val no badar i perdre-ho. I en comptes d'això, de sentir-nos orgullosos, ben conscients d'allò que hem fet, i sabedors de com ho hem fet i de com ho haurem de seguir fent perquè no se'ns vagi en orris, negligim el passat, ens avergonyim del present i renunciem, cada cop més, a reconèixer i assumir la responsabilitat dels actes propis; comprometem el futur, tot lastrant-lo amb els grans errors de la peresa, l'abús, la indolència i la pusil.lanimitat.

2 comments:

Anonymous said...

Hola Eduard,

Feia temps que no parlava amb tu, des del PBits. També he fet el meu blog, acabo de començar, i a través del de la Marta he trobat el teu.

Recordo una vegada que comentaves la lectura de la 'Rebelión de las Masas', doncs en aquest llibre, hi tinc marcada una frase que té molt a veure amb el teu últim post: "La civilización no està ahí, no se sostiene a sí misma. Es artificio y requiere un artista o artesano. Si usted quiere aprovecharse de las ventajas de la civilización, pero no se preocupa usted por sostener la civilización..., se ha fastidiado usted."

Records,

Jaume.

Wonka said...

Tenéis toda la razón, desde luego. Además, la civilización es algo mucho más frágil de lo que pensamos. Sobre todo la nuestra, tan rarita ella.